Рада Адвокатів Тернопільської Області - Основні нормативно-правові акти за листопад 2021 року

Головна цитата

Основні нормативно-правові акти за листопад 2021 року

Публікації

Основні нормативно-правові акти за листопад 2021 року

17:57 Нд 12.12.21 Автор : Рада адвокатів Тернопільської області 218 Переглядів 0 Коментарів Версія для друку

Основні нормативно-правові акти за листопад 2021 року

 

 

1. Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України та пов’язаного з цим удосконалення роботи деяких державних правоохоронних органів

 

(Закон України від 17.11.2021 р., № 1888-IX, чинність з 25.11.2021 року).

 

Основні положення:

 

визначається відповідальність осіб начальницького складу Бюро економічної безпеки України за адміністративні правопорушення за дисциплінарними статутами (ст. 15);
встановлюється відповідальність за:

незаконне використання найменування та ознак належності до Бюро економічної безпеки України, Державного бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро України, Служби безпеки України (ст. 184-3);


невиконання законних вимог посадових осіб Бюро економічної безпеки України, Державного бюро розслідувань, Служби безпеки України (ст. 185-13).

у Кримінальному кодексі внесено зміни до ст.ст. 212, 212-1, а також до низки інших у зв’язку із створенням Бюро економічної безпеки України.


передбачено, що якщо відомості про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесені прокурором, він зобов’язаний протягом п’яти робочих днів з дня внесення таких відомостей (раніше – невідкладно, але не пізніше наступного дня) з дотриманням правил підслідності передати наявні у нього матеріали до відповідного органу досудового розслідування та доручити проведення досудового розслідування (ч. 7 ст. 214);


встановлено, що якщо слідчому із заяви, повідомлення або інших джерел стало відомо про обставини, які можуть свідчити про кримінальне правопорушення, розслідування якого не віднесене до його компетенції, він зобов’язаний протягом п’яти днів з дня встановлення таких обставин письмово повідомити про них прокурора та проводити розслідування доти, доки прокурор не визначить іншу підслідність. Прокурор розглядає письмове повідомлення слідчого протягом десяти днів з дня його отримання та в разі підтвердження наведених у ньому обставин зобов’язаний прийняти постанову про визначення підслідності. Прокурор у разі самостійного встановлення обставин, що свідчать про необхідність визначення іншої підслідності, протягом десяти днів з дня встановлення таких обставин зобов’язаний прийняти постанову про визначення підслідності (ч. 2 ст. 218);


визначено підслідність Бюро економічної безпеки України.


установлено, що досудове розслідування кримінальних правопорушень, відомості щодо яких внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань до набрання чинності цим Законом та які перебувають у провадженні Національного антикорупційного бюро України станом на день набрання чинності цим Законом, продовжують здійснювати детективи Національного антикорупційного бюро України відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України.

 

 

 

 

 

 

2. Про внесення змін до Порядку зберігання речових доказів стороною обвинувачення, їх реалізації, технологічної переробки, знищення, здійснення витрат, пов’язаних з їх зберіганням і пересиланням, схоронності тимчасово вилученого майна під час кримінального провадження

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1140, чинність з 9 листопада 2021 року).

 

Основні положення:

 

речові докази у вигляді майна, яке не має ніякої цінності і не може бути використане, знищуються, а у разі потреби - передаються до криміналістичних колекцій експертних установ або заінтересованим особам на їх прохання.


питання про долю таких речових доказів  вирішується у порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України.


знищення речових доказів у вигляді майна, яке не має ніякої цінності і не може бути використане,  проводиться спеціальною  комісією. В органах, у яких функціонують слідчі підрозділи/підрозділи дізнання, спеціальна комісія створюється у складі трьох осіб, у тому числі керівника слідчого підрозділу/підрозділу дізнання, слідчим/дізнавачем якого здійснювалося досудове розслідування у відповідному кримінальному провадженні, або визначеного ним слідчого/дізнавача, уповноваженого працівника, визначеного відповідальним за зберігання речових доказів, а також працівника фінансового підрозділу.


після знищення речових доказів складається відповідний акт, який додається до матеріалів кримінального провадження.

 

 

 

 

 

 

3. Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за реалізацію (відпуск) лікарських засобів у заборонених законодавством випадках та встановлення відповідальності за реалізацію (відпуск) лікарських засобів особам, які не досягли чотирнадцяти років (малолітнім особам)

 

(Закон України від 17.11.2021 р., №1886, чинність з 10 грудня 2021 року).

 

Основні положення:

 

доповнено Кодекс України про адміністративні правопорушення новою статтею 424 «Порушення встановленого порядку реалізації (відпуску) лікарських засобів», згідно з якою: «Реалізація (відпуск) лікарських засобів в аптечних закладах без рецепта у заборонених законодавством випадках - тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.


якщо протягом року це повториться, на особу вже чекатиме адміністративне стягнення – штраф від 100 до 200 н.м.д.г.


за продаж ліків малолітнім дітям (які не досягли 14 років), у тому числі за доставку ліків таким особам передбачено штраф від 200 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або від 300 до 400 н.м.д.г., якщо правопорушення зафіксовано повторно протягом року.


протоколи про такі адміністративні правопорушення складатимуть уповноважені особи органів внутрішніх справ (Національної поліції), а розглядати справи - судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів.

 

 

 

 

 

 

4. Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 р. № 1147, чинність з 10 листопада 2021 року).

 

Основні положення:

 

відтепер нормативно-грошова оцінка визначатиметься так: площа земельної ділянки, що підлягає оцінці, множиться на чітко визначений норматив капіталізованого рентного доходу (наприклад, для земель с/г призначення це 27,5 тис. грн/га) та п'ять коефіцієнтів, які залежать від розташування, призначення та якості земельного активу. Інакше кажучи: те, наскільки близько земельна ділянка розташована до великих міст чи курортно-рекреаційних об'єктів; чи є вплив радіаційного забруднення; яке її цільове призначення; які регіональні та зональні фактори її місце розташування, - це все впливатиме на кінцевий розмір НГО.


нормативно грошову оцінку громадам потрібно буде замовити одну нормативну грошову оцінку в межах території ТГ.


зменшення коефіцієнту вдвічі, як для земель транспорту, не означає, що НГО стане меншою у двічі, адже нова методика не є тотожною зі "старими" і на кінцевий результат впливає значна кількість чинників.


впливовим є коефіцієнт Кмц (коефіцієнт, який враховує особливості використання земельної ділянки в межах категорії земель за основним цільовим призначенням), де є три додатки щодо його визначення, в межах населених пунктів, за межами, для земель оздоровчого призначення та земель історико-культурного призначення окремо.

 

 

 

 

 

 

5. Про затвердження Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Італійської Республіки про взаємне визнання та обмін посвідчень водія

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 17.11.2021 р., № 1204, чинність з 24 листопада 2021 року).

 

Основні положення:

 

передбачено спрощення для громадян обох країн процедури обміну національних посвідчень.

Зокрема, це дозволяє українцям, що постійно або тимчасово проживають в Італії, обміняти українське посвідчення водія на італійське без складання теоретичних і практичних іспитів та сплати відповідних грошових зборів.

 


Дія угоди поширюється на громадян України, які:

 

легально проживають в Італії;


є резидентами країни менше чотирьох років;


мають дійсні українські посвідчення водія.

 

 

 

 

 

 

6. Деякі питання щодо небезпечних порід собак

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 10 листопада 2021 р. № 1164, чинність з 16 листопада 2021 року).

 

Основні положення:

 

затверджено перелік небезпечних порід собак.


встановлено, що власники зазначених вище порід собак до або під час реєстрації, перереєстрації повинні в установленому порядку укласти договір обов’язкового страхування відповідальності власників собак за шкоду, яка може бути заподіяна третім особам.

 

У разі відсутності договору страхування реєстрація, перереєстрація собак не проводиться.

 

 

 

 

 

 

7. Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні

 

(Закон України від  05.11.2021р, № 1871-IX, чинність з 1 грудня 2021 року).

 

Основні положення:

 

врегульовано відносини у сфері публічних і електронних публічних послуг з реєстрації та декларування місця проживання (перебування) фізичних осіб в Україні, порядок їх надання та обмін даними в електронних реєстрах, базах даних, порядок їх обробки у обсязі, необхідному для надання таких послуг.


запроваджується декларування місця проживання - повідомлення особою органу реєстрації адреси свого місця проживання в електронній формі за допомогою Єдиного державного веб-порталу електронних послуг з подальшим внесенням такої інформації до реєстру територіальної громади.


передбачено запровадження міжвідомчої електронної взаємодії - обмін інформацією, що здійснюється між реєстрами територіальних громад, відомчою інформаційною системою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації фізичних осіб, державним демографічним реєстром, Єдиною інформаційною системою Міністерства внутрішніх справ України та іншими інформаційно-комунікаційними  системами.


місце реєстрації не надає людині підстав для набуття права володіння, користування чи розпорядження житлом (у тому числі не є приводом для вселення чи визнання за особою права на проживання та/або права користування житлом). Це лише адреса для офіційного листування та інформування держави про те, де особа проживає;


реєстрація не впливатиме на отримання послуг - оформлювати пенсію, документи чи отримувати медичну допомогу можна, незалежно від місця реєстрації;


скасовано штамп у паспорті громадянина України або видачу довідки про реєстрацію місця проживання фізичної особи. Відомості про зареєстроване/задеклароване місце проживання можуть бути підтверджені е-паспортом або даними з інформаційної системи «Реєстр територіальної громади міста Києва».


місце проживання (перебування) особи, зареєстроване до набрання чинності цим Законом, не підлягає повторній реєстрації (декларуванню).


у разі відсутності у громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку, окремого номера запису в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів відомості з військово-облікового документа передаються шляхом міжвідомчої електронної взаємодії до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів для його формування. Порядок формування та передачі окремого номера запису визначається Кабінетом Міністрів України.

 

 

 

 

 

 

8. Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)

 

(Закон України від 23.09.2021 року №1780-ІХ, чинність з 07.11.2021 року, вводиться в дію з 07.05.2022 року, втрачає чинність з 07.05.2032 року).

 

Основні положення:

 

визначено поняття олігарха - особа, яка має значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігарх)

 

  Особою, яка має значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархом), для цілей цього Закону вважається фізична особа, яка одночасно відповідає щонайменше трьом з таких ознак:

1) бере участь у політичному житті;

2) має значний вплив на засоби масової інформації;

3) є кінцевим бенефіціарним власником суб’єкта господарювання, який після дня введення в дію цього Закону є суб’єктом природних монополій або займає монопольне (домінуюче) становище на ринку відповідно до Закону України "Про захист економічної конкуренції" та протягом одного року поспіль підтримує або посилює таке становище;

4) підтверджена вартість активів особи та суб’єктів господарювання, бенефіціаром яких вона є, перевищує 1 мільйон прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.

 

рішення Ради національної безпеки і оборони України про визнання особи такою, яка має значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархом), є підставою для включення таких осіб до Реєстру осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів) (далі - Реєстр);

 

правові наслідки визнання особи такою, яка має значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархом), та включення її до Реєстру.  

 

Особі, визнаній такою, яка має значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархом), та включеній до Реєстру, забороняється:

1) здійснювати внески у вигляді власних грошових коштів, виконання робіт, надання товарів, послуг чи у вигляді грошових коштів, виконання робіт, надання товарів, послуг пов’язаними особами та/або юридичними особами, кінцевим бенефіціарним власником яких є така особа, на підтримку політичних партій відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні",  здійснювати внески до виборчих фондів кандидатів (крім власного виборчого фонду), політичних партій під час виборчого процесу відповідно до Виборчого кодексу України;

2) бути покупцем (бенефіціаром покупця) у процесі приватизації об’єктів великої приватизації;

3) фінансувати будь-яку політичну агітацію або проведення мітингів чи демонстрацій з політичними вимогами.

 

Особа, визнана такою, яка має значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігарх), з моменту її включення до Реєстру зобов’язана подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в порядку, встановленому Законом України "Про запобігання корупції".

 

декларація про контакти з особами, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархами), або їхніми представниками.  

У разі контакту публічного службовця з особою, включеною до Реєстру, або її представником такий публічний службовець зобов’язаний подати декларацію про контакти.

Для цілей застосування цієї статті під контактом з особою, включеною до Реєстру, або її представником розуміється зустріч та розмова (у тому числі онлайн), спілкування за допомогою телефону чи засобів електронного зв’язку будь-якого змісту, крім заходів, передбачених частиною третьою цієї статті. Особи, включені до Реєстру, та їхні представники зобов’язані перед початком зустрічі (розмови), спілкування за допомогою телефону чи засобів електронного зв’язку повідомляти публічних службовців про факт включення їх або осіб, яких вони представляють, до Реєстру. Декларація про контакти не подається, якщо такий контакт відбувся у ході участі публічного службовця та особи, включеної до Реєстру, або її представника:

1) в офіційних заходах, перебіг яких відображається в режимі прямої трансляції на радіо, телебаченні або через мережу Інтернет у режимі, доступному для масового приймання;

2) у судовому засіданні;

3) в офіційних заходах (нарадах), ініційованих органами державної влади, за умови, що інформація про такі заходи із зазначенням повного переліку учасників та предмета обговорення розміщена на офіційному веб-сайті відповідного органу державної влади.

 

        Декларація про контакти подається не пізніше наступного дня після контакту з особою, включеною до Реєстру, або її представником шляхом заповнення електронної форми на офіційному веб-сайті Ради національної безпеки і оборони України. Форма декларації про контакти визначається Положенням про Реєстр осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів).

 

обов’язок подання декларації про контакти поширюється на: Президента України, Голову Верховної Ради України, його Першого заступника та заступника, народного депутата України, Прем’єр-міністра України, Першого віце-прем’єр-міністра України, віце-прем’єр-міністра України, міністра, його першого заступника та заступника, Голову Служби безпеки України та його заступників, Генерального прокурора та його заступників, Голову Національного банку України та його заступників; суддів Конституційного Суду України, суддів; керівника постійно діючого допоміжного органу, утвореного Президентом України, його першого заступника та заступників; Голову та членів Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Голову та державних уповноважених Антимонопольного комітету України, уповноважених з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, Голову та членів Рахункової палати, Голову та членів Центральної виборчої комісії, голів та членів інших державних колегіальних органів, Голову та членів Вищої ради правосуддя; Секретаря Ради національної безпеки і оборони України та його заступників; Голову Державного комітету телебачення і радіомовлення України та його заступників, Голову Фонду державного майна України та його заступників, Голову Національного агентства з питань запобігання корупції та його заступників, Директора Національного антикорупційного бюро України та його заступників, Директора Державного бюро розслідувань та його заступників, Директора Бюро економічної безпеки України та його заступників, Голову Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, та його заступників; Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини; державних службовців, які займають посади державної служби категорій "А" і "Б"; голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників; військовослужбовців Збройних Сил України та інших військових формувань, яким присвоєно військові звання вищого офіцерського складу; осіб начальницького складу правоохоронних органів та працівників інших органів, яким присвоєно вищі спеціальні звання; осіб, які займають посади патронатної служби Президента України, в Офісі Президента України, в Апараті Ради національної безпеки і оборони України, Голови Верховної Ради України, його Першого заступника та заступника, депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України, Керівника Апарату Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України та інших членів Кабінету Міністрів України, а також помічників-консультантів народних депутатів України, помічників та наукових консультантів суддів Конституційного Суду України, помічників суддів, осіб, які займають посади патронатної служби в інших державних органах. Положення цього пункту поширюється на відповідних осіб незалежно від того, займають вони такі посади на громадських засадах чи відповідні посади включені до штатного розпису державного органу; керівників державних підприємств, керівників підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належить державі.

 

Порушення обов’язку подання декларації про контакти, передбаченого цією статтею, є підставою для притягнення особи до політичної та/або дисциплінарної відповідальності.

 

Неповідомлення особою, включеною до Реєстру, або її представником  про факт включення її або особи, яку він представляє, до Реєстру не звільняє публічного службовця від відповідальності за неподання декларації про контакти.

 

 

 

 

 

 

9. Про внесення змін до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 р. № 1142, чинність з 9 листопада 2021 року).

 

Основні положення:

 

спрощено порядок отримання допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами жінками, які не застраховані в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.
передбачено, що допомога призначатиметься на підставі інформації про номер запису щодо сформованого у Реєстрі медичного висновку після забезпечення технічної можливості перевірки інформації про сформований у Реєстрі медичний висновок з використанням Порталу Дія.

 

до забезпечення такої технічної можливості передбачено призначення допомоги на підставі виданої лікувально-профілактичним закладом довідки встановленого зразка.


у разі виявлення невідповідностей у відомостях, що містяться в Реєстрі, уповноважена особа за місцем служби або органу соціального захисту населення повідомляє особі, щодо якої сформовано медичний висновок, про необхідність усунення таких невідповідностей.


для підтвердження даних про те, що жінка, яка є фізичною особою - підприємцем та відповідно до закону звільнена від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, не є застрахованою особою та не бере добровільної участі в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, використовується інформація з Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування у порядку та за формою, що встановлені Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики.”.

 

 

 

 

 

 

10. Про внесення змін до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 р. № 1134, чинність з 9 листопада 2021 року).

 

Основні положення:

 

представник сім’ї може подати до уповноваженому органу заяву про призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк у разі відсутності змін, що впливають на її призначення, або заяву про припинення виплати грошової допомоги через Портал Дія.


у разі відсутності персональних даних уповноваженого представника сім’ї або членів його сім’ї в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб формування заяви про призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк за відсутності змін, що впливають на її призначення, або заяви про припинення виплати грошової допомоги блокується та інформація про це надсилається уповноваженому представнику сім’ї через Портал Дія.


під час формування заяви про призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк у разі відсутності змін, що впливають на її призначення, використовуються відомості з документів, поданих з останньою заявою про призначення грошової допомоги, які передаються з інформаційних систем Мінсоцполітики на запит Порталу Дія.


формування заяви про призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк за відсутності змін, що впливають на її призначення, або заяви про припинення виплати грошової допомоги завершується накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.


заява передається засобами Порталу Дія через інформаційні системи Мінсоцполітики уповноваженому органу, який розглядає отриману заяву відповідно до положень цього Порядку та за результатами розгляду приймає відповідне рішення.


повідомлення про результат розгляду заяви надсилається уповноваженому представнику сім’ї через Портал Дія.

 

 

 

 

 

 

11. Про внесення змін до Закону України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" щодо приведення у відповідність із деякими законодавчими актами України

 

(Закон України  від 02.11.2021 р., № 1848-IX, чинність з 01 грудня 2021 року).

 

Основні положення:

 

приведено у відповідність до чинного законодавства, зокрема слова «навчальні заклади», «спеціальний автотранспорт», «вироби медичного призначення» у всіх відмінках замінено словами «заклади освіти», «автомобіль», «медичні вироби» у відповідному відмінку.


уточнено, що технічними та іншими засобами реабілітації є будь-які зовнішні продукти (включаючи пристрої, обладнання, прилади чи програмне забезпечення), спеціально вироблені або загальнодоступні, основною метою яких є підтримка або поліпшення функціонування та незалежності особи і сприяння таким чином її добробуту. Технічні та інші засоби реабілітації також використовуються для запобігання порушенням і виникненню вторинних станів здоров’я.


технічні та інші засоби реабілітації, які призначені виробником для застосування з метою забезпечення профілактики, лікування або полегшення перебігу хвороби в разі захворювання, діагностики, моніторингу, лікування, полегшення стану особи та його компенсації, дослідження, заміни, видозмінювання або підтримування анатомії чи фізіологічного процесу і основна передбачувана дія яких в організмі або на організм людини не досягається за допомогою фармакологічних, імунологічних або метаболічних засобів, є об’єктом регулювання технічних регламентів щодо медичних виробів.

 

 

 

 

 

12. Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо соціального захисту споживачів комунальних послуг

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1144, чинність з 10 листопада 2021 року).

 

Основні положення:

встановлюється вимога, згідно з якою споживачам комунальних послуг та власникам (співвласникам) приміщень, обладнаних індивідуальними системами опалення та/або гарячого водопостачання, у відповідній будівлі, які сплачують плату за абонентське обслуговування, надаються пільги та субсидії на оплату цього платежу;


скасовується вимога, щодо надання пільг і субсидій на внески за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку води та теплової енергії, оскільки такі платежі будуть ліквідовані;


скасовується соціальний норматив плати за теплову енергію для централізованого або автономного опалення (грн/м2) абонентами, житлові будинки яких не обладнані вузлами комерційного обліку та/або розподільного обліку, оскільки для розрахунку використовується соціальний норматив, визначений у Гкал;


встановлюється єдиний підхід до застосування соціальних нормативів на послуги з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та постачання гарячої води для всіх категорій пільговиків;


встановлюються вимоги до застосування соціальних нормативів з оплати комунальних послуг, у разі встановлення органами місцевого самоврядування норм споживання комунальних послуг, що є меншим або більшим за соціальні нормативи;


встановлюються соціальні нормативи поводження з побутовими відходами в розрізі твердих, великогабаритних, ремонтних відходів відповідно до вимог Закону України «Про відходи»;


встановлюється, що пільги і житлові субсидії споживачам комунальних послуг та власникам (співвласникам) приміщень, обладнаних індивідуальними системами опалення та/або гарячого водопостачання, на внески за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку води та теплової енергії (за умови їх застосування) надаються до 1 травня 2022 року.

 

 

 

 

 

 

13. Про внесення змін до статті 39 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" щодо врегулювання питання соціального захисту постраждалих від коронавірусної хвороби (COVID-19) медичних працівників закладів охорони здоров’я всіх форм власності

 

(Закон України від 17.11.2021 р. №1894, чинність з 10 грудня 2021 року).

 

Основні положення:

Змінами до ст. 39 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» норми щодо страхових виплат у разі настання інвалідності чи смерті внаслідок інфікування коронавірусною хворобою COVID-19 на робочому місці поширено на:

медичних працівників закладів охорони здоров’я всіх форм власності;


найманих медичних працівників фізичних осіб – підприємців, які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики;


фізичних осіб – підприємців, які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики і безпосередньо надають медичну допомогу.

 

страхові виплати, передбачені ч.ч. 2 – 5 ст. 39 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», виплачуються медпрацівникам, яким було встановлено групу інвалідності або у разі їх смерті за умови, що таке захворювання чи смерть пов’язані з виконанням професійних обов’язків в умовах підвищеного ризику зараження і настали до набрання чинності цим Законом, та які не отримали такі страхові виплати;


права та гарантії, передбачені ч. 6 ст. 39 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», також поширюються на медичних працівників у разі їх смерті внаслідок захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19), за умови, що смерть пов’язана з виконанням професійних обов’язків в умовах підвищеного ризику зараження і настала до набрання чинності цим Законом.

 

 

 

 

 

 

14. Про затвердження Змін до Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним щепленням

 

(Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 01.11.2021  № 2393, чинність з 9 грудня 2021 року).

 

Основні положення:

 

до освітян та працівників центральних та місцевих органів влади, які підлягають обов’язковій вакцинації проти COVID-19 на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, додаються співробітники:

 

підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади;


установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів;


підприємств, установ та організацій, включених до Переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4.03.2015 року № 83.

 

працівники вищезазначених установ, які не щепляться проти COVID-19 протягом цього періоду, будуть відсторонені від роботи без збереження заробітної плати.

Ті з них, хто має абсолютні протипоказання до проведення щеплень, які визначаються відповідно до інструкцій до застосування вакцин, рішень Національної технічної групи експертів з питань імунопрофілактики, Переліку медичних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень, затвердженого наказом МОЗ від 16.09.2011 року № 595, не підлягатимуть обов'язковій вакцинації.

 

 

 

 

 

 

15. Про мультимодальні перевезення

 

(Закон України від 17.11.2021 р. №1887,чинність з 19 грудня 2021 року).

 

Основні положення:

 

закріплено право учасників мультимодальних перевезень здійснювати перевезення вантажу на підставі укладення єдиного договору (договір мультимодального перевезення) щодо всіх етапів перевезення незалежно від зміни видів транспорту та здійснювати перевезення вантажу за одним перевізним документом (документ мультимодального перевезення), щодо якого сторони досягли згоди.


передбачено, що під час надання послуги з мультимодального перевезення вантажів відповідальність оператора мультимодального перевезення за вантаж перед замовником послуги охоплює період з моменту прийняття вантажу до моменту видачі.


для отримання відшкодування шкоди за втрачений (пошкоджений) вантаж замовнику послуги не потрібно встановлювати, на якому етапі перевезення сталися пошкодження чи втрата вантажу або хто із перевізників не виконав зобов'язання щодо вчасної доставки вантажу.


мультимодальні перевезення вантажів можуть здійснюватися за єдиним (наскрізним) тарифом, який обчислюється оператором мультимодального перевезення. Основними складовими єдиного (наскрізного) тарифу є: вартість страхування відповідальності оператора мультимодального перевезення, вартість перевезення вантажу видами транспорту, що задіяні у мультимодальному перевезенні, вартість основних та супутніх послуг, що надаються у терміналах під час завантаження, розвантаження та заміни виду транспорту, прибуток оператора мультимодального перевезення, вартість послуг фактичних перевізників та третіх осіб, залучених до надання послуги мультимодального перевезення.

 

 

 

 

 

 

16. Про внесення змін до статті 9-2 Закону України "Про лікарські засоби" щодо державної реєстрації лікарських засобів під зобов’язання

 

(Закон України від 02.11.2021 р., №1843, чинність з 13 листопада 2021 року).

 

Основні положення:

 

дозвіл на екстрене використання (EUA) - це механізм, що сприяє доступності та використанню лікарських засобів, вакцини або іншого медичного імунобіологічного препарату під час надзвичайних ситуацій та/або карантину в сфері охорони здоров’я.


забезпечення можливості екстреного медичного застосування окремих лікарських засобів, в тому числі вакцини або іншого медичного імунобіологічного препарату, на час дії надзвичайної ситуації та/або карантину у разі, якщо заявник може довести, що у нього відсутні можливості для надання повних даних про ефективність та безпеку лікарського засобу за нормальних умов застосування з об'єктивних причин, можливе у разі, якщо:

наявні дані про успішне проведення доклінічних випробувань/досліджень, окремих фаз клінічних випробувань/досліджень та отримані результати містять в докази, які дають змогу вважати, що лікарський засіб може бути ефективним для профілактики, діагностики або лікування серйозних або небезпечних для життя захворювань, які спричинили шкоду суспільному здоров'ю та життю громадян;


клінічні дослідження проводилися з дозволу та/або під наглядом (контролем) відповідних компетентних органів країн;


відома та потенційна користь лікарського засобу, коли він використовується для діагностики, профілактики або лікування виявлених серйозних або небезпечних для життя захворювань чи станів, переважає відомі та потенційні ризики лікарського засобу;


не існує адекватної, схваленої та доступної альтернативи лікарському засобу для діагностики, профілактики або лікування захворювання або стану.

 

 

 

 

 

 

17. Про внесення змін до деяких законів України щодо передачі повноважень з нормативного регулювання ціноутворення у галузі будівництва автомобільних доріг загального користування

 

(Закон України №1881 від 16 листопада 2021 року, чинність з 10 грудня 2021 року).

 

Основні положення:

 

вартість будівництва визначається на підставі затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури, кошторисних норм і нормативів з ціноутворення у будівництві, які є обов’язковими під час здійснення будівництва об’єктів (крім автомобільних доріг загального користування) із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, кредитів, наданих під державні гарантії.


Вартість будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування визначається на підставі методик і правил, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства.


формування, розроблення та затвердження кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві, визначення порядку їх застосування, перевірка дотримання цих норм та нормативів при обчисленні вартості будівництва об’єктів (крім автомобільних доріг загального користування), що будуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, кредитів, наданих під державні гарантії, здійснюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.


розроблення та затвердження методик і правил визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства.


окрім цього, передбачено, що чинні до дня набрання чинності цим Законом кошторисні норми і нормативи з ціноутворення у будівництві застосовуються для визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування до дня набрання чинності затвердженими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, методиками і правилами визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування.

 

 

 

 

 

 

18. Деякі питання присудження (позбавлення) наукових ступенів

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 17.11.2021 р. № 1197, чинність з 23 листопада 2021 року).

 

Основні положення:

 

державне визнання рівня наукової кваліфікації доктора наук;


урегулювання захисту дисертації у вигляді наукової доповіді на основі публікацій у міжнародних рецензованих виданнях;


урегулювання процедури атестації здобувачів наукового ступеня доктора наук, підготовка яких здійснювалася шляхом самостійної підготовки наукових досягнень до захисту;


відбудеться повне оновлення спеціалізованих вчених рад для захисту дисертацій;


зберігається можливість захисту в нових спецрадах здобувачів наукового ступеня кандидата наук;


вводиться обов’язкова трансляція публічного захисту;


урегулювання оплати праці фахівців, які беруть участь у експертизі дисертацій;


імплементовано процедури дотримання академічної доброчесності учасниками публічного захисту;


відновлено процедуру позбавлення наукових ступенів.

 

 

 

 

 

 

19. Про затвердження Положення про порядок розкриття інформації небанківськими фінансовими установами

 

(Постанова Правління Національного банку України 05.11.2021  № 114, чинність з 10 листопада 2021 року).

 

Основні положення:

 

встановлено обсяг та порядок розкриття інформації небанківськими фінансовими установами та юридичними особами, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснюється Національним банком, шляхом розміщення інформації на всіх власних веб-сайтах надавачів фінансових послуг, а також у місцях надання послуг клієнтам.


вимоги цього Положення не поширюються на розкриття інформації надавачем фінансових послуг як емітентом відповідно до вимог законодавства про цінні папери та інформування споживачів фінансових послуг про умови та порядок надання фінансових послуг.


надавач фінансових послуг зобов’язаний дотримуватися вимог цього Положення протягом усього строку перебування в Державному реєстрі фінансових установ, а Національний банк має право застосувати до надавача фінансових послуг заходи впливу в разі порушення ним вимог цього Положення.


надавачі фінансових послуг отримали чотири місяці із набрання чинності Положенням, щоб узгодити свою діяльність з його вимогами та шість місяців, щоб забезпечити можливість навігації, пошуку і використання інформації з вимкненою в браузері (вебоглядачі) функцією відображення графічних елементів сторінок.

 

 

 

 

Рада адвокатів Тернопільської області

Інші публікації автора

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл

НААУ вітає Вас на новому сайті!

Ця онлайн-платформа розроблена відповідно до структури глобального корпоративного сайту та сприяє кращому розумінню компетенції та напрямків діяльності Національної асоціації адвокатів України (НААУ). Сайт демонструє наше прагнення відповідати найвищим інформаційним стандартам сучасності. За його допомогою асоціація має змогу активно взаємодіяти із кожним користувачем.
Запрошуємо почати ознайомлення з порталом

Дізнатись що нового? Почати користування