Основні нормативно-правові акти за січень 2021 року | Рада Адвокатів Тернопільської Області

Головна цитата

Основні нормативно-правові акти за січень 2021 року

Публікації

Основні нормативно-правові акти за січень 2021 року

14:55 Нд 21.02.21 Автор : Рада адвокатів Тернопільської області 484 Переглядів Версія для друку

Перелік основних нормативно-правових актів за січень 2021 року

 

1. Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо забезпечення виконання рішення Конституційного Суду України стосовно оскарження ухвали суду про продовження строку тримання під вартою

 

(Закон України № 1027-IX,  від 02.12.2020 року, чинність з 14 січня 2021 року). 

 

Основні положення:

можливість судді апеляційної інстанції, який брав участь у кримінальному провадженні під час досудового розслідування, брати участі у цьому ж провадженні в суді апеляційної інстанцій у випадках перегляду ним в апеляційному порядку ухвали суду першої інстанції про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою, про зміну іншого запобіжного заходу на запобіжний захід у виді тримання під вартою або про продовження строку тримання під вартою, яка була постановлена під час судового провадження в суді першої інстанції до ухвалення судового рішення по суті;


можливість оскарження в апеляційному порядку ухвал суду про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою, про зміну іншого запобіжного заходу на запобіжний захід у виді тримання під вартою або про продовження строку тримання під вартою, постановлених під час судового провадження в суді першої інстанції до ухвалення судового рішення по суті;


подання апеляційної скарги на такі ухвали суду першої інстанції, безпосередньо до суду апеляційної інстанції;


повноваження суду апеляційної інстанції за наслідками розгляду такої апеляційної скарги;


доповнено КПК України статтею 422-1 такого змісту:

"Стаття 422-1. Порядок перевірки ухвал суду про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою, про зміну іншого запобіжного заходу на запобіжний захід у виді тримання під вартою, а також про продовження строку тримання під вартою, постановлених під час судового провадження в суді першої інстанції до ухвалення судового рішення по суті

1. Апеляційна скарга на ухвалу суду про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою, про зміну іншого запобіжного заходу на запобіжний захід у виді тримання під вартою або про продовження строку тримання під вартою, постановлену під час судового провадження в суді першої інстанції до ухвалення судового рішення по суті, що надійшла до суду апеляційної інстанції, не пізніше наступного дня передається судді-доповідачу.

2. Суддя-доповідач у разі необхідності перевірки обставин, які підтверджують наявність ризиків, що стали підставою для обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою, зміни іншого запобіжного заходу на запобіжний захід у виді тримання під вартою або для продовження строку тримання під вартою, невідкладно витребовує з суду першої інстанції:

ухвалу про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою, про зміну іншого запобіжного заходу на запобіжний захід у виді тримання під вартою або про продовження строку тримання під вартою;

клопотання про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою, про зміну іншого запобіжного заходу на запобіжний захід у виді тримання під вартою або про продовження строку тримання під вартою, подане під час судового провадження в суді першої інстанції до ухвалення судового рішення по суті.

3. Апеляційні скарги на ухвалу суду про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою, про зміну іншого запобіжного заходу на запобіжний захід у виді тримання під вартою, а також про продовження строку тримання під вартою, постановлені під час судового провадження в суді першої інстанції до ухвалення судового рішення по суті, розглядаються не пізніш як через три дні після їх надходження до суду апеляційної інстанції.

4. Розгляд апеляційної скарги на ухвалу суду про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою, про зміну іншого запобіжного заходу на запобіжний захід у виді тримання під вартою, а також про продовження строку тримання під вартою, постановлену під час судового провадження в суді першої інстанції до ухвалення судового рішення по суті, здійснюється без участі сторін кримінального провадження, крім випадків, якщо прокурор, обвинувачений, його захисник, законний представник заявив клопотання про розгляд апеляційної скарги за участю сторін.

5. Ухвала апеляційного суду за результатами розгляду апеляційної скарги на ухвалу суду про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою, про зміну іншого запобіжного заходу на запобіжний захід у виді тримання під вартою, а також про продовження строку тримання під вартою, постановлену під час судового провадження в суді першої інстанції до ухвалення судового рішення по суті, набирає законної сили після її проголошення та не може бути оскаржена у касаційному порядку.

6. Копія ухвали апеляційного суду за результатами розгляду апеляційної скарги на ухвалу суду про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою, про зміну іншого запобіжного заходу на запобіжний захід у виді тримання під вартою, а також про продовження строку тримання під вартою, постановлену під час судового провадження в суді першої інстанції до ухвалення судового рішення по суті, надсилається учасникам судового провадження та уповноваженій службовій особі місця тримання під вартою не пізніше наступного дня після її проголошення"

 

 

 

 

 

 

2. Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» щодо запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)

 

(Закон України №1113-IX,  від 17.12.2020 року, чинність з 14 січня 2021 року).

 

Основні положення:

 

Внесено зміни до ст.ст. 46, 47 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» якими визначається, що фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі від 200 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян встановлюються для юридичної особи, фізичної особи-підприємця за:

допуск особи у громадські будинки, споруди, де здійснюється обслуговування населення, та громадський транспорт у період дії карантину, установленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, без попередження, донесеного в будь-якій формі та в будь-який спосіб, про необхідність одягнути засіб індивідуального захисту органів дихання, зокрема респіратор або захисну маску, що закриває ніс та рот, у тому числі виготовлений самостійно, та/або


відсутність реагування на перебування в таких місцях осіб без вдягнутих засобів індивідуального захисту (усне зауваження про необхідність одягнути засіб індивідуального захисту, припинення обслуговування, виклик представника Національної поліції з повідомленням про адміністративне правопорушення);

 


        Визначається, що складати постанови про накладення штрафів та застосування фінансових санкцій уповноважені посадові особи територіальних органів центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

 

 

 

 

 

 

3. Про електронні комунікації

 

(Закон України № 1089-IX від 16.12.2020 року, чинність - з 1 січня 2022 року). 

 

Основні положення:

встановлено правову основу діяльності у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектру, визначає повноваження держави щодо управління та регулювання зазначеної діяльності, а також права, обов’язки та засади відповідальності фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у даній діяльності або користуються електронними комунікаційними послугами.


визначено правові основи діяльності постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг та передбачено:


запроваджено повідомний принцип реєстрації суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність у сфері електронних комунікацій;


встановлено виключний перелік вимог до учасників ринку;


установлено процедуру подання документів до регуляторного органу в електронному вигляді; удосконалено контроль (нагляд) у сфері електронних комунікацій з метою його спрямування на попередження правопорушень та зниження потенційно можливого тиску на суб’єктів господарювання, зменшення кількості перевірок цих суб’єктів на їх території;

 

визначено засади попереднього регулювання, а також перелік регуляторних зобов’язань, які можуть накладатись на постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг з істотною ринковою перевагою на ринку певних електронних комунікаційних послуг, та повноваження регуляторного органу щодо їх накладання;

 

зроблено акцент на доступ до інфраструктури та спільне використання інфраструктури, що суттєво знизить витрати на розгортання мереж; встановлено універсальну послугу, яка забезпечує доступність, включаючи і цінову доступність, до Інтернету та голосового зв’язку.


визначено особливості припинення діяльності постачальників електронних комунікаційних послуг;

встановлена відповідальність за порушення законодавства про електронні комунікації; уточнено термінологію у сфері електронних комунікацій з урахуванням законодавства ЄС.

 

 

 

 

 

 

4. Про внесення зміни до Закону України «Про лікарські засоби» щодо державної реєстрації лікарських засобів під зобов’язання для екстреного медичного застосування

 

(Закон України № 1159-IX  від 29.01.2021 року, чинність з 31 січня 2021 року). 

 

Основні положення:

Доповнюється Закон України «Про лікарські засоби» новою статтею 9-2, якою урегульовується можливість державної реєстрації вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів для специфічної профілактики коронавірусної хвороби (COVID-19), клінічні випробування яких не завершені, за визначених цією статтею умов, зокрема, під зобов’язання заявника завершити програму клінічних випробувань протягом періоду, який погоджується з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я.

 

Рішення про державну реєстрацію вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів з метою екстреного медичного застосування з урахуванням певних зобов'язань ухвалюється, зокрема, якщо:

наявні дані про успішне проведення доклінічних випробувань/досліджень, окремих фаз клінічних випробувань/досліджень вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів;

дозвіл на екстрене застосування був наданий компетентним органом Сполучених Штатів Америки, Великої Британії, Швейцарської Конфедерації, Японії, Австралії, Канади, Китайської Народної Республіки, Індії або за централізованою процедурою компетентним органом Європейського Союзу відповідно до національного законодавства країни надання дозволу чи Європейського Союзу, або вакцина або інший медичний імунобіологічний препарат перекваліфікований Всесвітньою організацією охорони здоров’я;

такий лікарський засіб не був розроблений в державі, визнаній в установленому порядку державою-агресором;

відома та потенційна користь вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів, коли вони використовуються для профілактики коронавірусної хвороби (COVID-19), переважає відомі та потенційні ризики таких вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів.

 

Визначаються документи, які має подати виробник для державної реєстрації лікарського засобу під зобов’язання для екстреного медичного застосування.


Реєстраційне посвідчення видається терміном на 1 рік з можливістю продовження ще на 1 рік. Після виконання всіх зобов’язань, наданих заявником у встановлений термін, дія реєстраційного посвідчення може бути подовжена до 5 років.

 

 

 

 

 

5. Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 і від 7 лютого 2018 р. № 105

 

Постанова Кабінету Міністрів України від 5 січня 2021 року № 6, чинність з 14 січня 2021 року).

 

 Основні положення:

підставою для надання відомостей із Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельної ділянки сільськогосподарського призначення (крім земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів) є дані про нормативну грошову оцінку, внесені до Державного земельного кадастру в установленому порядку.


власник або землекористувач земельної ділянки сільськогосподарського призначення приватної власності може замовити проведення нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки в порядку, передбаченому частиною другою статті 15 Закону України «Про оцінку земель». В іншому випадку для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення приватної власності використовуються відомості про оцінку.

 

 

 

 

 

 

6. Про затвердження Порядку безоплатного проїзду автомобільними дорогами, побудованими на умовах концесії, та розмір відшкодування концесіонеру

 

(Постанова Кабінету Міністрів від 5 січня 2021 року № 11, чинність з 14 січня 2021 року ).

 

Основні положення:

визначено механізм здійснення безоплатного проїзду автомобільними дорогами, побудованими на умовах концесії.


безоплатний проїзд автомобільними дорогами, побудованими на умовах концесії (далі - автомобільні дороги), здійснюється транспортними засобами, що:

 

1) належать фізичним особам, фізичним особам - підприємцям, юридичним особам незалежно від форми власності та використовуються ними під час виникнення стихійного лиха, катастрофи, епідемії, епізоотії протягом періоду їх дії на підставі звернення таких осіб до концесіонера;

 

2) використовуються органами державної влади, підрозділами Міноборони, Держприкордонслужби, Національної гвардії, Національної поліції, ДСНС та швидкої медичної допомоги, на умовах, визначених концесіонером відповідно до концесійного договору.

-    відшкодування концесіонеру здійснюється в частині витрат концесіонера на експлуатацію та утримання автомобільної дороги, обслуговування кредитів, не покритих за рахунок плати за експлуатаційну готовність або плати за разовий проїзд автомобільною дорогою за період безоплатного проїзду під час стихійного лиха, катастрофи, епідемії, епізоотії.

-    розмір відшкодування концесіонеру не враховує доходів, не одержаних концесіонером за період безоплатного проїзду під час стихійного лиха, катастрофи, епідемії, епізоотії.

-    розрахунок розміру відшкодування концесіонеру здійснюється під час підготовки пропозицій стосовно здійснення державно-приватного партнерства на умовах концесії щодо будівництва та експлуатації автомобільної дороги та враховується під час визначення граничного розміру плати за експлуатаційну готовність, плати за разовий проїзд зазначеною дорогою та фінансових показників проекту, що здійснюється на умовах концесії.

 

 

 

 

 

 

7. Про внесення змін до Порядку провадження за заявами про надання дозволу на імміграцію і поданнями про його скасування та виконання прийнятих рішень

 

(Постанова Кабінету Міністрів України  від 13 січня 2021 року № 19, чинність з 19 січня 2021 року). 

 

Основні положення:

Банки, їх відокремлені підрозділи (філії, відділення, представництва) видають особі, яка порушила клопотання про надання дозволу на імміграцію відповідно до пункту 3 частини другої статті 4 Закону України «Про імміграцію», довідку про надходження іноземної інвестиції в економіку України, яка містить інформацію про надходження на інвестиційний рахунок такого іммігранта іноземної інвестиції у вигляді іноземної конвертованої валюти, внесеної іммігрантом, на суму не менше 100 (ста) тис. доларів США та її використання для здійснення іноземної інвестиції в економіку України або про перерахування коштів в іноземній конвертованій валюті на суму не менше 100 (ста) тис. доларів США з власного закордонного рахунка такого іммігранта на поточний рахунок підприємства, що створене цим іммігрантом в Україні.


Довідка підписується керівником банку або його відокремленого підрозділу (філії, відділення, представництва), містить дату видачі, номер, завіряється печаткою та діє протягом шести місяців з дати видачі.


У разі коли протягом строку розгляду заяви про надання дозволу на імміграцію в документах (інформації, зазначеній у заяві), передбачених абзацами першим, другим, п’ятим - восьмим та десятим цього пункту, змінилися відомості, документи, які підтверджують такі зміни, подаються до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, яким прийнята до розгляду заява, протягом десяти днів з моменту настання змін з метою внесення до матеріалів справи про надання дозволу на імміграцію та врахування під час прийняття рішення.


Копія рішення про скасування дозволу на імміграцію видається не пізніше як у тижневий строк з дня його прийняття особі, стосовно якої прийнято таке рішення, під розписку чи надсилається рекомендованим листом.

 

 

 

 

 

 

8. Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 18 січня 2021 року № 25, чинність з 19 січня 2021 року).

 

Основні положення:

з 1 лютого 2021 р. на період дії карантину, але не довше ніж до 31 березня 2021 р., граничну ціну на природний газ за договорами постачання між побутовими споживачами та постачальниками, у тому числі постачальником “останньої надії”, на рівні 6 гривень 99 копійок за 1 куб. метр (з урахуванням податку на додану вартість та плати за транспортування магістральними газопроводами до внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи).

 

 

 

 

 

 

9. Про внесення змін до Порядку здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 20 січня 2021 року № 34, чинність з 22 січня 2021 року).

 

 Основні положення:

спеціальна перевірка діяльності державного реєстратора в реєстрах не проводиться у разі переведення з посади державного реєстратора на іншу посаду державного реєстратора в межах одного суб’єкта державної реєстрації чи переведення з посади державного реєстратора на іншу посаду державного реєстратора у зв’язку з реорганізацією або ліквідацією суб’єкта державної реєстрації, передачі або делегування повноважень і функцій від одного суб’єкта державної реєстрації до іншого;


строк проведення спеціальної перевірки збільшується з 25 днів до 2-х місяців;


у разі виявлення в діях особи порушень порядку проведення реєстраційних дій, які пов’язані з неправильним застосування програмних засобів ведення реєстрів та/або інших порушень, які не впливають на права та/або обов’язки відповідних суб’єктів правовідносин, особа може бути визнана такою, що пройшла спеціальну перевірку, за умови підвищення кваліфікації у строки, визначені Мін’юстом;


у разі виявлення фактів порушень установленого законом порядку державної реєстрації складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

 

 

 

 

 

 

10. Про затвердження Порядку здійснення медичного обслуговування учнів закладів загальної середньої освіти

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 20 січня 2021 року № 31, чинність з 21 січня 2021 року). 

 

Основні положення:

 

визначено механізм здійснення медичного обслуговування учнів закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності.


медичне обслуговування учнів здійснюється медичним працівником, який, як правило, входить до штату закладу освіти.


медичне обслуговування саме в закладі освіти передбачає низку заходів, зокрема: здійснення контролю за своєчасністю проходження профілактичного медичного огляду та вакцинації; проведення просвітницької та консультативної роботи серед учасників освітнього процесу щодо здорового способу життя, турботи про психічне здоров’я, виховання здорової дитини; інформування з питань вакцинації, профілактики інфекційних та неінфекційних захворювань, збереження репродуктивного здоров’я, протидії поширенню серед учнів звичок, небезпечних для їхнього фізичного та психічного здоров’я.


профілактичні щеплення проводяться у порядку, встановленому МОЗ. За місцем медичного обслуговування учня та за результатами проведених щеплень відповідно до календаря профілактичних щеплень видається довідка (за формою, встановленою МОЗ) батькам учня або іншим законним представникам для подання до закладу освіти у порядку, встановленому законодавством.


узагальнена інформація за результатами щорічних обов’язкових медичних профілактичних оглядів щодо загального стану здоров’я учнів доводиться щороку медичним працівником закладу освіти до відома педагогічних працівників та керівника закладу освіти.

 

 

 

 

 

 

11. Про внесення змін до Порядку добровільного страхування відповідальності керівників та членів наглядових рад державних унітарних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 20 січня 2021 року № 28, чинність з 21 січня 2021 року). 

 

Основні положення:

суб’єкт управління об’єктами державної власності, до сфери управління якого належить підприємство, загальні збори товариства (учасників банку) або наглядова рада, якщо це передбачено статутом підприємства, товариства, банку, визначають максимальний розмір витрат на сплату страхової премії за договором страхування, який повинен відповідати витратам на страхування, що передбачені у бюджеті банку/фінансовому плані підприємства, товариства, затвердженому в установленому порядку.”.

 

 

 

 

 

 

12. Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1045 і № 1047

 

(Постанова Кабінету Міністрів України від 27 січня 2021 року № 52, чинність з 29 січня 2021 року).

 

Основні положення:

з 1 січня 2021 року збільшено розмір соціальної стипендії дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, які навчаються, до 150 % розміру прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку, а після досягнення такими дітьми 18 років ‒ до 150 % розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на початок відповідного календарного року.


особи, які у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків, якщо вони померли/оголошені померлими, загинули або пропали безвісти, матимуть право на виплату соціальної стипендії в період навчання.

 

 

 

 

 

 

13. Про затвердження Положення про здійснення контролю за дотриманням банками вимог законодавства з питань інформаційної безпеки, кіберзахисту та електронних довірчих послуг

 

(Постанова Правління Національного банку України від 16.01.2021  № 4, чинність з 21 січня 2021 року). 

 

Основні положення:

встановлено порядок організації та здійснення Національним банком України заходів контролю за дотриманням банками вимог законодавства, яке регулює відносини у сферах кіберзахисту, інформаційної безпеки та електронних довірчих послуг, а також нормативно-правових актів Національного банку, що здійснюється на виконання покладених на Національний банк наглядових функцій.


для посилення контролю за виконанням банками заходів із забезпечення кіберзахисту та інформаційної безпеки запроваджено новий вид контролю за банками у формах виїзних перевірок і безвиїзного нагляду, що здійснюватимуть фахівці НБУ у сфері кіберзахисту та інформаційної безпеки.


виїзні перевірки здійснюються інспекційною групою згідно з календарним планом, що складається відповідно до розділу II цього Положення.


встановлено вимоги щодо проведення банками самооцінки стану інформаційної безпеки/кіберзахисту – вони зобов’язані щорічно проводити відповідну самооцінку, складати і подавати Національному банку щорічний звіт з питань оцінювання ризиків інформаційної безпеки/кіберризиків.

 

 

 

 

 

 

14. Про затвердження Положення про додаткові вимоги до договорів про надання фінансових послуг

 

(Постанова Правління Національного банку України від 22.01.2021 року № 7, чинність з 27 січня 2021 року).

 

 Основні положення:

визначено додаткові вимоги до договорів про надання фінансових (банківських) послуг (далі - фінансові послуги), включаючи індивідуальну частину договорів приєднання про надання фінансових послуг, що укладаються банками зі споживачами фінансових послуг.


вимоги цього Положення поширюються на договори про надання споживачам фінансових послуг таких послуг:

1) залучення у вклади (депозити) коштів та банківських металів;

2) відкриття та ведення поточних рахунків, у тому числі в банківських металах, та рахунків умовного зберігання (ескроу);

3) надання споживчого кредиту.

 

вимоги цього Положення не поширюються на публічну частину договорів приєднання про надання фінансових послуг.


примірники одного договору повинні містити дату його укладення.


забороняється надання примірників договору у вигляді фотокопій [візуальне подання паперового документа в електронній формі, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа, відповідність оригіналу та правовий статус якого засвідчено кваліфікованою електронною печаткою установи].


положення опису в договорах про надання споживчого кредиту повинні містити:

1) умови, що дозволяють зміну процентної ставки або інших платежів за послуги кредитодавця, включених до загальних витрат за споживчим кредитом;

2) перелік та вартість додаткових послуг, що надаються банком під час укладення договору про надання споживчого кредиту, з посиланням (гіперпосиланням для електронної версії договору) на всі тарифи та комісії, що підлягають сплаті за такі послуги;

3) інформацію про те, що протягом строку дії договору тарифи та комісії за споживчим кредитом, а також за додатковими послугами банку чи супутніми послугами третіх осіб, що надаються під час укладення договору, залишаються незмінними або можуть бути змінені;

4) відомості про відсутність або наявність у банку права передати іншій особі свої права кредитора за правочином відступлення права вимоги без згоди або за згодою споживача.

 

забороняється включати до договорів положення, які обмежують право споживача подати скаргу, позов до суду або застосувати іншу аналогічну за змістом процедуру щодо виконання договору банком, або містять вимогу реалізовувати таке право виключно через посередництво або арбітраж, які не мають компетенції розглядати позови споживачів фінансових послуг.


забороняється включати до договорів положення про:

1) односторонню зміну (згідно з договором або законами України) умов договору без фактичного надсилання повідомлення споживачу погодженим банком і споживачем каналом комунікації, що дає можливість встановити дату надсилання, з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про електронну комерцію";

2) зобов’язання споживача повідомити банк про свій намір розірвати договір або достроково виконати зобов'язання за договором у строк, що не є розумним (достатнім, з урахуванням обставин для вчинення банком відповідно до умов договору або законодавства України дії без необгрунтованих зволікань) або необгрунтовано завчасно;

3) виключне право банку визначати належність виконання сторонами умов договору;

4) право банку вимагати від споживача сплати послуг банку або третіх осіб, строк (термін) надання яких за договором ще не настав, якщо інше не визначено законами України, які містять норми щодо договірних відносин у частині надання фінансових послуг.

 

 

 

 

 

 

15. Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України

 

(Постанова Правління Національного банку України від 15.01.2021 року  № 3, чинність з 17 січня 2021 року).

 

 Основні положення:

 

Зміни до Положення про структуру валютного ринку України, умови та порядок торгівлі іноземною валютою та банківськими металами на валютному ринку України

-до валютно-обмінних операцій належать:

1) купівля у фізичних осіб - резидентів і нерезидентів готівки іноземної валюти за:

готівкові кошти в гривні;

безготівкові кошти в гривні з подальшим їх зарахуванням на власні поточні рахунки цих фізичних осіб;

 

2) продаж фізичним особам - резидентам і нерезидентам готівки іноземної валюти за готівкові кошти в гривні;

 

3) обмін готівки іноземної валюти однієї іноземної держави на готівку іноземної валюти іншої іноземної держави."

 

     2.      Зміни до Положення про здійснення операцій із валютними цінностями

- банк, небанківська установа здійснюють купівлю готівки іноземної валюти у фізичних осіб за безготівкові кошти в гривні через платіжні пристрої з використанням електронного платіжного засобу фізичної особи, яка здійснює таку операцію. Банк, небанківська установа, що здійснює таку валютно-обмінну операцію, зараховує/переказує гривневий еквівалент купленої готівки іноземної валюти на власний поточний рахунок фізичної особи, до якого емітовано електронний платіжний засіб.

 

- валютно-обмінні операції  здійснюються через платіжні пристрої:

1) емітента електронного платіжного засобу - без обмеження за сумою з дотриманням вимог, передбачених статтею 14 Закону про ПВК/ФТ;

2) банку, який не є емітентом електронного платіжного засобу, небанківської установи, які мають укладений договір з емітентом електронного платіжного засобу про здійснення інформаційного обміну (та за умови верифікації користувача - власника електронного платіжного засобу через платіжний пристрій) - без обмеження за сумою з дотриманням вимог, передбачених статтею 14 Закону про ПВК/ФТ;

3) банку, який не є емітентом електронного платіжного засобу, небанківської установи, які не мають укладеного договору з емітентом електронного платіжного засобу про здійснення інформаційного обміну (та/або за відсутності верифікації користувача - власника електронного платіжного засобу через платіжний пристрій), - у сумі та за умов, передбачених пунктом 8 частини вісімнадцятої статті 14 Закону про ПВК/ФТ, з дотриманням вимог, передбачених цією статтею.";

 

 

3.      Зміни до Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих     операцій в іноземній валюті

 

- банкам забороняється здійснювати операції з продажу клієнтам іноземної валюти за гривні на умовах "форвард" (з поставкою іноземної валюти або без її поставки) та операції на умовах маржинальної торгівлі щодо продажу клієнтам іноземної валюти/банківських металів за гривні, за винятком:

1) операцій з клієнтами-резидентами (юридичними особами та фізичними особами-підприємцями) для хеджування клієнтами ризику зміни курсу іноземної валюти за операціями:

з експорту та імпорту товару (продукції, робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу/оплатної передачі);

за кредитними договорами (договорами позики) резидентів-позичальників про залучення коштів від нерезидентів або від банку;

 

2) операцій з клієнтами - фізичними особами.";

"Залишок коштів з поточного рахунку в іноземній валюті фізичної особи-підприємця може бути переказаний на відкритий банком або вже діючий у цьому банку поточний рахунок в іноземній валюті фізичної особи для власних потреб у разі отримання банком інформації від контролюючих органів про припинення підприємницької діяльності цієї фізичної особи-підприємця та її перевірки в Єдиному державному реєстрі у вигляді безоплатного доступу через портал електронних сервісів/виявлення банком таких відомостей в Єдиному державному реєстрі та закриття банком поточного рахунку в іноземній валюті фізичної особи-підприємця.";

- за поточними рахунками в національній валюті фізичних осіб-нерезидентів здійснюються такі операції із зарахування залишку коштів з рахунку, відкритого як фізичній особі-підприємцю, у разі отримання інформації від контролюючих органів про припинення підприємницької діяльності цієї фізичної особи-підприємця та її перевірки в Єдиному державному реєстрі у вигляді безоплатного доступу через портал електронних сервісів/виявлення банком таких відомостей в Єдиному державному реєстрі та закриття поточного рахунку в національній валюті фізичної особи-підприємця.".

 

 

 

 

 

 

16. Про внесення зміни до статті 77 Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо пільг та підвищення оплати праці професіоналів з вищою немедичною освітою, які працюють в системі охорони здоров’я

 

(Закон України № 1123-IX, від 18.12.2020 року, чинність з 14 січня 2021 року). 

 

Основні положення:

визначено правовий статус професіоналів з вищою немедичною освітою (біологів, мікробіологів, вірусологів, біохіміків тощо), які працюють в закладах охорони здоров’я, та поширює на них пільги (право на належні умови праці, регулярне підвищення кваліфікації, безоплатне користування інформацією, необхідною для здійснення професійної діяльності, скорочений робочий день і додаткову оплачувану відпустку, безоплатне одержання у власність земельної ділянки тощо), передбачені статтею 77 Основ законодавства України про охорону здоров’я для медичних і фармацевтичних працівників, у тому числі щодо встановлення доплати до заробітної плати за участь у наданні медичної допомоги хворим на COVID-19.


доручено невідкладно установити доплати до заробітної плати професіоналам з вищою немедичною освітою, які працюють у закладах охорони здоров’я та безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19 серед людей під час дії карантину, у розмірі, визначеному для лікарів.

 

 

Рада адвокатів Тернопільської області

 

 

 

Інші публікації автора

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл